چاپ شده درمجله ی مرور

جهان تیره و تاریک است و این جریان زندگی رویایی بیش نیست.

تاهو" و "ماهوتسی" در بیابانی بی آب و علف با لباس هایی پاره درحالیکه از جنگ فرار کرده اند،با یکدیگر مشاجره می کنند. آن ها نماینده ی طبقه ی پرولتاریایی هستند که صرفا با وجود یک رئیس می توانند کنار یکدیگر بمانند و وجود همدیگر را غنیمت شمارند.اتفاقی که در جریان فیلم بارها و بارها تکرار

چاپ شده در مجله ی پژوهشی آکادمی هنر

-philosophy and film

تقابل‌های فیلم و فلسفه:

سینما پدیده‌ای است که با روح و تفکر و اوقات فراغت انسان سر وکار دارد. در این میان علوم دیگری مانند ادبیات، نقاشی، فلسفه و... با سینما پیوند برقرار می‌کنند. در رابطه با ارتباط فلسفه و سینما معمولا حالت افراط و تفریط پیش می‌آید. حالت افراطیِ فهمِ این رابطه این است که فلسفه را مدرس

چاپ شده درمجله ی سیاه و سفید

به ناگاه چشم باز می کنیم و می بینیم بیش از نیمی از اطرافیانمان،فیلمساز می شوند.

۱. از دیجیتال….

به ضرس قاطع می توان ادعا کرد حامل بودن القابی چون کارگردان،فیلمساز و…  حس خوبی به اکثریت آدمیان معاصر می دهد

چاپ شده درمجله ی سیاه سفید

هاراکیری طریقت مردن است.اما این بار شکستن سنت ها و ساختار سامورایی و پشت پا زدن به سنت های بوشیدو می باشد.”بوشیدو” طریقت جنگ آوران سامورایی ست و مهمترین ویژگی هایش روح زرمی،چیره دستی در کاربرد سلاح،حس نیرومند افتخار و سرسپردگی و فدا کردن جان خود در راه

چاپ شده در مجله ی کافه نقد

اولین چیزی که در فیلم به چشم می خورد فضای ابزورد و کمدی تلخ و سیاه و گروتسک کاریکاتورگونه‌ای ست که از طریق شخصیت ها،دیالوگ ها و موقعیت های گوناگون فیلم ارایه می شود.
از دیدگاه روایت،فیلم داستان به مثابه ی مقدمه چینی،گره افکنی،گره گشایی  را دنبال نمی کند بلکه کاراکترها و پوچی داستان زندگی ه هریک روایت

هایکو

چاپ شده درمجله ی پژوهشی آکادمی هنر

چه اسفندها دود کردیم
برای تو ای روز اردیبهشتی

 چاپ شده در روزنامه ی صبح افغانستان

چکیده مقاله:
در این مقاله سعی می‌شود واژه ریالیسم و مکتب ریالیسم به‌درستی تعریف گردد و پیرو آن، به بازشناسی فرمالیسم و مکتب فرمالیسم پرداخته ‌شود. هم‌چنین تداخل این دو مفهوم در سینمای دیجیتال بررسی می‌شود و این‌که آیا سینمای دیجیتال لزوماً به سمت یکی از این دو روش حرکت می‌کند یا تلفیقی از این دو در آن دیده می‌شود و یا تناقضی بین این دو روش است که سینمای دیجیتال باید صرفاً دارای یکی از این ویژه‌گی‌ها باشد و یک مکتب (یا

چاپ شده در مجله ی پژوهشی آکادمی هنر

شهر زنان City of Women - 1980 فیلمی است در قالب فانتزی که در زیرلایه‌های خود به مقوله‌ی فمینیسم می‌پردازد؛ اگرچه این پرداخت بسیار رویاگون و در فضای ذهنی شخصیت اول فیلم (مارچلو ماسترویانی) صورت می‌گیرد؛ اما این شهر خود داعیه‌ای است بر شهری برساخته از ایدئولوژی‌های حاکم بر جامعه در آن سال‌ها.

می توان گفت این فیلم از نظر صورت و محتوا فانتزی است. فانتزی به معنای مسبب ظهور تصاویری در ذهن شدن همان‌طور که تمام وقایع فیلم در ذهن

چاپ شده درمجله ی پژوهشی آکادمی هنر

-اسطوره:

اساطیر از قدیمی‌ترین مشترکات انسان ها محسوب می‌شوند و برای آن‌ها نمی‌توان تاریخ مشخصی را ذکر کرد. هر دورة زمانی برای خود اساطیری داشته که نسل به نسل از طریق نقل‌قول و در قالب داستان های عامیانه، در بستر مراسم آیینی خاص در موسم معین و یا به طریق مکتوب مطرح شده

چاپ شده در مجله ی نقد سینمایی آدم برفی ها

, , ارسال دیدگاه

 در این بخش، به بررسی سوررئالیسم در سینمای بونوئل با تکیه بر فیلم‌های فرشته‌ی مرگ، نازارین، شبح آزادی و میل مبهم هوس خواهیم پرداخت

The-Exterminating-Angel-5835_3

فرشته‌ی مرگ

چاپ شده در مجله ی نقد فیلم آدم برفی ها

, , ارسال دیدگاه

Luis+Buuel+luisbunuel21

مقدمه

سورئالیسم به دنبال دادائیسم بعد از جنگ جهانی اول پدیدار شد. هر دوی این مکاتب از دل بی‌اعتمادی به تمدن، خرد و انسانیت بیرون آمده بودند و با خود تلخ‌اندیشی‌های جنگ و عواقب آن را به همراه داشتند. به همین دلیل اولین شعار سورئالیسم که در مرام‌نامه‌ی آن نیز مطرح شده است، دعوت به انقلاب

چاپ شده در مجله ی کافه نقد

نازارین کشیشی ست خودساخته و پرهیزکار که همه ی جوانب دین مسیحیت را رعایت می کند. او درب خانه اش را به روی همگان باز می گذارد و زمانی که خانه اش را خالی و بدون وسایل می بیند برای یافتن دزد به پلیس شکایت نمی کند،زیرا معتقد است همه چیز از آن خداست. او ساده زندگی می کند و

چاپ شده در مجله ی فیروزه

روبان سفید محصول سال ۲۰۰۹ و ساخته میشاییل هانکه است که افخاراتی را هم برای سازنده‌اش به همراه آورده. جایزه نخل طلای شصت و دومین جشنواره فیلم کن، جایزه گلدن گلوب به عنوان بهترین فیلم خارجی و نمایندگی آلمان در هشتاد و دومین مراسم اسکار را می‌توان از جمله موفقیت‌های این فیلم دانست.این فیلم حاوی ماجراهایی عجیب است که هرکدام جهانی مستقل برای خود دارند. برای این ماجراها آغاز و میانه و پایانی نیست. حتی ریشه‌یابی و علت

 

 
چاپ شده درمجله ی نقد فیلم

اِد آرایشگر است. وظایف‌اش را تمام و کمال انجام می‌دهد. شکایتی نمی‌کند و اصولا کم حرف می‌زند. مرسو (بیگانه‌ی کامو) در یک اداره کار می‌کند. کارهایش را در اداره به‌درستی انجام داده. شکایتی نمی‌کند و اصولا کم حرف می‌زند. نه اِد آرایشگر است، نه مرسو کارمند اداره…هریک از آنها